Aldri kjøp en Canada Goose!

(Denne artikkelen har tidligere blitt lagt ut på min side, men pga av feil på bloggen er den nå lagt ut på nytt)

  ( Følg bloggen på Facebook: HER )


 

Snart er vinteren her, og mange av oss skal kjøpe oss nye vinterklær.

Men er en jakke bare en jakke?





Etter å ha lest dette så håper jeg du tar en bakgrunnssjekk på jakken du skal ha neste gang, hvis ikke kan du være med på å støtte opp en bransje som holder på med verste sort av dyremishandling.

Kjære leser; La meg presentere deg for et produkt du kansje har lest om, og som du kansje også har. Du kommer nok ikke til å kjøpe en ny etter dette. Merket er;

Canada Goose.







 

Det mange ikke vet om disse jakkene er at bak dem så ligger det en alvorlig lidelse for dyr. En lidelse fra produksjonformer som anses som så belastende at de er forbudt ved norsk lov.

Disse jakkene inneholder både pels fra coyoter som er fanget i feller ved hjelp av fotsakser,  og i tillegg er de fylt med gåsedun fra industrigjess som også brukes til kjøtt- og gåseleverproduksjon. Mange norske forbrukere er ikke klar over at coyote-pelskragene på canada goose-jakker ofte har sin bakgrunn i smertevoldende fellefangst med fotsakser.

Denne fangemetoden innebærer at dyret kan ha vært alvorlig skadet i flere timer før det ble drept. Bruk av fotsaks er ulovlig i Norge men det er altså forstatt ikke forbud mot å importere disse produktene.

Kjøper du en Canada goose jakke kan du være med på å støtte denne formen for dyremishandling.

 Klarer du med hånden på hjertet å være med på å støtte opp DETTE?

Er dette grusomme drapet på denne her verdt at du skal få en pels på jakken din???



I tillegg til lidelsen som ligger bak pelskragen,  inneholder også jakkene gåsedun som stammer ifra de samme gjessene som brukes til produksjon av gåselever og gåsekjøtt.

Disse fuglene blir tvangsforet ved at man stikker rør ned i halsen på dem, og presser mat ned.

De overfores til det ekstreme for at leveren skal vose seg flere ganger så stor som normalt.

Som det nylig har vært en del fokus på i media, stammer dunet som brukes i vinterjakker også ofte fra gjess og ender som ribbes levende.

Plukking av fjær på levende dyr er en svært smertefull praksis, som etterlater store sår. Til tross for at denne typen produksjon er ulovlig i EU, forekommer det i flere land, og det er dessverre fortsatt lovlig å importere fjær fra denne typen produksjon til Norge.

 Tvangsforing av dyr er forbudt i Norge, men om du kjøper denne jakken kan du være med på å støtte opp denne industrien også.

Tvangsforing....

Plukking av levende gjesser....



-Neste gang du skal kjøpe deg en god varm vinterjakke; Ta en bakgrunnssjekk på produsenten sånn at du ikke er med på å støtte opp noe av dette!

 


Dette innlegget skapte en del blest og ble delt over 18 000 ganger på facebook tidligere i høst. Artikkelen ble også publisert av side2.no, og den kan du lese HER:



Jeg har hatt en artikkel til om Canada Goose. Den kan du lese HER. Inneholder sterke bilder!!! 


 

Her kan du lese om PARAJUMPERS!

KLIKK PÅ BILDE UNDER!



Canada goose sin villendene pelspolitikk kan du lese om HER.


Mere om tvangsforing av gjess til matproduksjon?  

  • Les og se video av tvangsforing av gjess: Video

 

Kilder/lenker:

http://www.klikk.no/mote/altfordamene/mote/article814215.ece

http://canada-goose.no.com/

http://furbearerdefenders.com/blog/blog/1-blog/92-saving-trapped-skunks

http://www.dyrsrettigheter.no/pelsindustri/oppdrett-og-fangst/hvorfor-du-bor-styre-unna-canada-goose/

http://www.abcnyheter.no/nyheter/2012/08/02/motbydelig-dyreplageri-avsloert

http://www.dyrevern.no/artikler/nyheter_om_pels/canada_goose_pels_dyremishandling

http://www.ctvnews.ca/peta-takes-aim-at-justin-trudeau-over-christmas-card-1.587147

http://www.examiner.com/article/do-not-support-canada-goose

Unge bloggere og canada Goose: Les HER

Plukking av levende gjesser; Les HER




197 kommentarer

Barbie W.

17.10.2013 kl.13:19

Har aldri likt canada goose. For det første er det så utrolig mye ondskap som ligger bak disse jakkene at jeg ikke forstår hvordan noen i det hele tatt kan gå med dem uten å bli direkte skamfulle. For det andre og tredje synes de har et kjedelig design. Pelsen på kragen "gjør" liksom hele jakka, og det blir så fryktelig feil. For ikke å nevne at de er overpriset. Fatter ikke at unge jenter - og kanskje verst av alt: bloggere og kjente mennesker - kan kjøpe disse jakkene og drive reklame for dem når de VET hva jakkene er laget av. For jo, de fleste VET nok, men de lukker øyne og ører for det fordi de vil føle seg glamorøse og rike. Kvalmt rett og slett.

yvonne

17.10.2013 kl.13:47

Bra innlegg...hater folk som misshandler dyr. stå på. ;-)

Lithanna

17.10.2013 kl.14:13

Svært bra!

Jeg HATER denne bdriften, hater dyremisshandling, hater hater hater pels!

Jeg har boikotta dem for lenge siden og videredelt innlegget ditt på facebooken min. Dette må frem og ut i verden!

Det går ikke ann å holde på slik.

helenaodegaard.blogg.no

17.10.2013 kl.14:21

Det er VIRKELIG ikke vært å bruke flere 1000 på sånne jakker! Hvorfor kan ikke mennesker bare la dyra få være i fred. Jakkepels kan bli laget fake også. Det værste var å se det dyret skrike etter hjelp på slutten også bare skyter dem dyret. Også bruker man dyrepels på jakker for mennesker..det er ikke verdt å bære ass! Håper ingen kjøper sånne jakker nå.

Ida Kristiansen

17.10.2013 kl.14:27

Når skal folk skjønne dette? Bra du opplyser folk om dette! :)

Kannoensvaremeg.blogg.no

17.10.2013 kl.14:33

tvangsforing har jeg sett i virkeligheten både med dyr og mennesker og det er ikke godt syn og ha i hodet sitt!

deilignorsknaturvihar.blogg.no

17.10.2013 kl.14:45

HER BLIR DE STJÅLET: Her blir hundene fra Flateby-gården i Enebakk hentet av fire frivillige som mente de firbente levde under uforsvalige kår. Hundene som skulle leveres til politiet er nå tatt hånd om av dyreforkjempere, og eieren har meldt dem stjålet.

Monica

17.10.2013 kl.14:47

Smertefri dun: Bergans, Stormberg, Polarn o. Pyret, Didriksons1913 og Fjällräven. Bare sånn til info. Jeg ville mye heller gått for en av disse produsentene enn Canada Goose. Jeg er ikke imot produkter av dyr, MEN, jeg er imot inhuman behandling og produsering. Så lenge det er humant så er det greit.

Marit

17.10.2013 kl.14:49

Får vondt i hjertet mitt.. Skjønner ikke at mennesker ønsker at dyr skal lide kun for at de skal få en revepels rundt halsen eller en jakke som er laget av pels eller fjær fra dyr som gjennomgår denne grove misshandlingen. Jeg blir kvalm av å se på mennesker som bruker ekte pelskåpe eller for eksempel en rev rundt halsen. Nå må folk virkelig skjerpe seg!! Skamme seg skal de!

sanna

17.10.2013 kl.14:55

Veldig veldig bra at du skriver om dette! Så viktig at folk lærer om dette. Jeg blir helt kvalm av tanken på at folk kjøper ting som fører til så store lidelser for så mange dyr, det er så unødvendig! Kan heller ikke forstå hvordan menneskene som er med å lage disse produktene kan leve med seg selv etter å ha påført uskyldige dyr så store lidelser:(

Merethe

17.10.2013 kl.15:06

Jeg har lurt litt på å kjøpe en jakke fra woolrich, men fant ut at de bruker pels fra vaskebjørn. Vet du hvordan de tar pelsen til vaskebjørner? Har ikke lyst til å støtte noe så grusomt som det du skriver om.

Andrea

17.10.2013 kl.15:08

Hei. For det første er jeg helt imot dyremishandling. Men hva med andre typer boblejakker, dunputer, dundyner, sminke som blir testet på dyr, osv, er det noe bedre? For jeg regner med de fleste av dere bruker sminke også..

Etter min mening blir dette litt dobbelmoral : p

anon

17.10.2013 kl.15:15

1. Canada har en ekstrem overpopulasjon av coyoter. De er en fare for økosystemet der siden ingen andre en oss mennesker kan ta de. Derfor er det viktig å eliminere dem.

2. JA! Denne type jakt er grusom! Helt forferdelig!

MEN.. det finnes ingen annen hensiktsmessig måte å drepe de på. Og de kan heller ikke bruke dyret på noen annen måte.

Jeg liker ikke at de er nødt til å gå igjennom de smertene. Og det rekner jeg med at jegerne ikke liker heller. Men å skyte en og annen coyote nå og da fra en flokk vil ikke virke. Derfor bruker de denne metoden for å få ned antallet

Skal ikke kommentere gjessene da jeg ikke har noen kunnskap på det området

tonjeamidala

17.10.2013 kl.15:18

Merethe: Her kan du lese om det... http://tonjekvamme.blogg.no/1378368359_boikott_parajumpers.html

Navn

17.10.2013 kl.15:23

Eg synes de som filme e verre en industrien sjøl

Oskar

17.10.2013 kl.15:26

Herregud... Det er jo bare en forbanna rev... Og en dum gås. De er bare dyr! Jeg er varm, og fornøyd. Gåsa og reven driter jeg i, rett og slett.

Mari

17.10.2013 kl.15:26

Her er et eksempel på dyremishandling, Andrea. Om man først er imot det, regner jeg med at de har litt å si om kosmetikk verden også ;-)

Julie

17.10.2013 kl.15:29

Du har kanskje en max-faktor mascara aller annen sminke, som faktisk blir testet på dyr. Dette er faktisk like ille som pels på en jakke. Er i mot dyremishandling men tenk på dette.

tonjeamidala

17.10.2013 kl.15:30

Julie: hadde et innlegg om dette i går ;)

Anne

17.10.2013 kl.15:31

Hei! Kunne du ha sjekket opp hvordan Svea produserer jakkene sine? Har lest flere steder at de bruker pelsen fra dyr som har levd livet sitt nesten normalt, men innenfor et visst areal. De plukker også dun av døde fugler. Kan du finne ut om dette er sant?

Camilla

17.10.2013 kl.15:33

Andrea: ja, man kan faktisk bruke sminke som ikke er testet på dyr. Er ikke det fantastisk?

Anon: å forsvare slik dyremishandling med at det ikke nytter å skyte de i det fri må være noe av det dummeste jeg noen gang har hørt. Klart man kan holde bestanden nede uten å legge ut disse bedritne fellene! Det er bare det at disse fellene sparer penger, og det er kapitalismen som bestemmer i verden, ikke empati og medfølelse for det koster for mye. Hadde jegere måtte bruke tid på å jakte på disse istedenfor å la fellene gjøre det for dem, hadde pelsprisen blitt for høy.

Vi må slutte å være så naive at vi tror på alt som blir fortalt oss om verden rundt oss. Vi mennesker er jævlige mot dyr og naturen rundt oss, og den dagen vi innser det kan vi kanskje få stanset noe av galskapen.

Anne L

17.10.2013 kl.15:47

Har faktisk vurdert og kjøpe en slik jakke, men ALDRI om jeg gjør det etter og ha lest dette. Forferdelig grusomt at noen kan gjøre sånnt mot dyr!!

tonjeamidala

17.10.2013 kl.16:08

Anne L: Bare det å vite at jeg har fått 1 person mindre til å kjøpe disse grusomme jakkene er gull verdt for meg! :)

tonjeamidala

17.10.2013 kl.16:09

Anne: Det skal jeg gjøre! Kommer tilbake til deg :)

tonjeamidala

17.10.2013 kl.16:09

Oskar: Rev? BARE dyr? Stakkars deg.. :/

May

17.10.2013 kl.16:10

Etter å ha sett dette skal jeg ALDRI kjøpe canada goose. Utrolig jævlig å se

tonjeamidala

17.10.2013 kl.16:10

Monica: Du har helt rett Monica! :)

Frida

17.10.2013 kl.16:18

Jeg begynte å gråte når jeg så den videoen! Jeg hater dyremishandling over alt på jord!! Stakkars dyr:(

Reality

17.10.2013 kl.16:41

Gjessene får ikke større lever av å spise mye..

Andreas Korsnes

17.10.2013 kl.16:51

Antar jeg støtter dette jeg da :)

ida

17.10.2013 kl.16:53

bare så du vet det så misshandler canada goose ikke dyrene! Tror du burde finne litt bedre opplysninger og ikke tro på alt du leser.. Kåjatene i Canada blir drept uansett fordi det er for mange av dem, de skytes og dør med en gang. og lider ikke.Når de allikevel må dø, så kan man jo bruke pelsen? Jeg synes vertfall ikke det er noe galt å bruke pelsen, når det allerede er for mange av dette dyret. Ble faktisk fortalt dette i Canda, der jeg kjøpte min canada goose.

Øyvind Sørlie

17.10.2013 kl.16:54

Jeg er enig i at fotsakser er en bestialsk og grusom måte å ta dyra på.

Men.. Det er en forbudt metode både i Canada og USA.

Forøvrig syns jeg lite om at det brukes sammenklipte videoer som ikke har noe med budskapet å gjøre.. Bare for å 'dokumentere' den såkalte jævelskapen. Pelsen fra disse dyrene er ubrukelig som vinterkrave på en extreme jakke. Dette er SOMMERPELS...og ubrukelig!!!. Vet ikke hvor disse dyra ble slakta, men tviler på at noen av de store merkene ville turt å rørt de uansett..

Større problem er det nok med den søpla som blir kopiert i kina!!

tonjeamidala

17.10.2013 kl.16:56

Reality: Velkommen til virkeligheten. Da bør du kansje sette deg inn i litt saker. Hvorfor tror du da at de tvangsfores? Les her du. http://www.dyrevern.no/artikler/nyheter_om_mat/forby_gaseleverpostei

tonjeamidala

17.10.2013 kl.16:57

Øyvind Sørlie: Fotsakser er tillatt i USA, Canada og Russland, dessverre!

tonjeamidala

17.10.2013 kl.17:00

ida: Ja, de sier mye rart for å tjene penger på de jakkene sine. Hva sa de om dunet da, som 90% av jakken består av? Er vel heller det at folk må slutte å være naive! Det er like ille å støtte Canada goose som det er å støtte pelsindustrien i Norge. Pelsen var hele livet til dyret! Respekt for individet.

Amalie Johnsen

17.10.2013 kl.17:02

Jeg har en, men den er heldivis IKKE ekte! hadde den vært ekte hadde jeg ALDRIG brukt den eller noe! ER så sykt slemmt mot alle de stakkars dyrene som må lide gjennom dette! Det skulle ikke vært låvlig.

Johanna

17.10.2013 kl.17:05

For å si det sånn så er jeg sterkt imot dyreplageri,så når jeg så videoen så gråt jeg (har vert imot dyreplageri og pelsdyr oppdrett ganske lenge)

anon

17.10.2013 kl.17:05

"torturering" GEEEZ! da kan du like så greit slutte å spise kokt skinke og ribbe til jul også da, på mange stor-slakterier (i andre land) torturer dem virkelig, som kastrering og avkutting av ører med sløv kniv, kutter av labben med masjete osv osv. det her gjør dem mange steder fordi dem kjeder seg og fordi dem skal i kværna snart uansett. har link men har valgt å ikke legge den ut her fordi videoen er helt ekstrem i motsetning til den amatør-redigerte canada goose filmen som ligger på youtube.

og før du følger den idiotiske blogg-inlegg trenden om dette, så kan du heller kanskje prøve å finne bevis på det da folk bare finner bilder av dyr som er fanget og deretter skylder på canada goose som er alt for lett. også håper jeg for din skyld at du ikke bruker sminke og hår produkter som er testet på dyr, noe som gir mer smerte en en knekt labb og et fjærløst bryst.

Clara Olivia

17.10.2013 kl.17:06

Hei!

Jeg har hørt at Svea og Woolrich er mer "humane", og ikke tar pelsen på en så voldsom måte. Vet du om dette stemmer? Er de like ille som alle andre, eller er de faktisk bedre?

Yùpcranz

17.10.2013 kl.17:09

Very good blog article! Of course, to boycot canada goose is a good thing,but we need the hole world to boycot this. The reason why canada goose exist is because they earn massivly on this. This is the law of capitalism M - C- M1 (money-commodity-money+profit). If Canada gosse earns so little that they wont have any profit, canada goose wont exist!

The Mæn

17.10.2013 kl.17:25

Tenk hvor mye god mat vi får på bordet! nam nam! :D

Biolog

17.10.2013 kl.17:25

VIktig sak du tar opp, men det kan lønne seg å sjekke kildene sine først. Du skriver at man ikke skal tro alt man leser, men du bidrar jammen meg til litt vranglære selv.

Jakt med fotsaks burde være ulovlig i alle land. Punktum.

Plukking og tvangsforing av gjess likeså. MEN Canada Goose får sin dun fra Feather Industries Canada (http://www.featherind.com/company-policy.htm), og de garanterer at dunen deres ikke er plukket fra levende gjess, og at ingen av gjessene er blitt tvangsforet.

Ellers blir cayotes sett på som skadedyr i Canada (på lik linje med rødrev i Norge). De blir tatt livet av enten pelsen blir brukt eller ikke. Det forsvarer ikke bruken av fotfeller (som regel løkker, ikke saks), men forklarer hvorfor denne typen pels ofte blir brukt.

Er du imot tvangforing av gjess - ikke spis foie gras.

Vil du forsikre deg om at dunen du kjøper ikke er plukket fra levende gjess; husk å sjekke dunputene i sofaen og den nye dundyna også, ikke bare ytterjakken.

Er du imot dyreforsøk? Kjøp cruelty free make up, men tenk også gjennom hvilke vaskemidler du har i hus og hva slags hårpleie du bruker.

tonjeamidala

17.10.2013 kl.17:27

anon: Hvorfor så sint? Hva blogg trend? Jeg skriver en dyrevernsblogg, så om du har andre syn og synes dette er såååå idiotisk, så florerer det av mange andre blogger der ute med andre temaer;) Les for all del hele bloggen min før du uttaler deg om hva jeg gjør og ikke. Du kjenner ikke meg og hva jeg står for. Det her ikke snakk om mat, men stygge drap av dyr, KUN for forfengelighetens skyld.

Marlene

17.10.2013 kl.17:29

Lol? ingen av de linkene du har lenket er jo til den offisielle hjemmesiden til goose.

www.canada-goose.com, der står det at de dreper dyrene på den mest humanetiske måten, og det er jo ikke så ille? jeg mener, vi spiser kjøtt liksom, de blir slaktet på en humanetisk måte. Pels har vært i alle år, i ALLE år. Så om du er imot det, og alle de som kommenterer er imot Canada goose, så håper jeg dere ikke bruker goose, bruker sminke som er testet på dyr, eller spiser kjøtt. Ellers har dere vel ingenting å si om denne saken i det heletatt.

Skjønner at folk reagerer på sterke bilder som dette, men enten er det en fake-goose de produserer, ellers så bruker de coyote på noe annet, for dette er ikke samme produksjon om goose, i og med at det er så stort så har de vel en plikt til å skrive på den OFFISIELLE hjemmesiden hva de gjør, og ikke skriver bullshit om det.

Kristina

17.10.2013 kl.17:32

Ingen har behov for pels, bortsett fra dyret som blir født med den. Vi har kommet så langt i den moderne verden at vi klarer oss meget fint uten! Var ikke klar over fotsaksene - og det å lide for så å dø - for å bli PYNT på en krage, det er virkelig en skjebne som ingen fortjener. Har aldri forstått meg på trend, men kan virkelig ikke tro at ingen reagerte på coyote-pels da de første kjøperne tok produktet i butikken. Det er helt utrolig at en slik trend spres som ild i tørt gress. Jeg blir helt dårlig.

tonjeamidala

17.10.2013 kl.17:32

Biolog: Det er du som bøs sjekke kildene dine. De er lovelige i USA, Russland OG Canada. Dessverre!

Ingen kan legge frem en garanti for dunet de benytter seg av. Ikke CG heller. 80% av all dun på verdensbasis kommer fra levende plukkede gjesser.

Angående sminke og andre produkter så hadde jeg et innlegg om dette i går.

Marlene

17.10.2013 kl.17:34

og for dere som sier ''jeg har heldigvis ikke ekte'' tro meg, de uekte er mye verre:-) det er noe du kan lese enda mere om, enn de som er fake. google it!

The1percent

17.10.2013 kl.17:36

Hvorfor skal en bry seg om ubevisste dyr? (seriøst spørsmål)

Jeg føler at hvis de dyrene dør for at jeg ikke skal fryse i vinter så er vel det greit? Darwin's theory at work sier bare jeg...

Helene

17.10.2013 kl.17:46

Elsker canada goosen min!!

Ida Hagen

17.10.2013 kl.17:46

I kina bruker di hunder..ikke ulver: /

tonjeamidala

17.10.2013 kl.17:47

Ida Hagen: Derfor er det så viktig at folk må forstå at de må ta avstand fra pelsindustrien, uansett hvor i verden pelsen kommer ifra. Mye stygge og triste sjebner der ute....

Andreas Korsnes

17.10.2013 kl.17:48

http://www.canada-goose.com/story/policy#policy-about-fur

Her kan dere lese litt selv hva CG skriver om pelsen på jakkene sine.

Ivar

17.10.2013 kl.17:56

Hvis du vil ha pels på kropp, så spiss deg et spyd og dra ut i skogen. dreper ulven/bjørnen deg, så fortjener du det ikke, dreper du ulven eller bjørnen, så kan du bære pelsen med stolthet. Slik gjorde våre forfedre det, stilte likt med naturen, burde nesten ha vært sånn i dag å, da hadde jo ingen av oss udugelige jegere fått noe pels i det hele tatt!

17.10.2013 kl.18:09

Amalie Johnsen? Hvor tett er du i huet egentlig? Det er ikke noe "heldigvis" at Goosen din er fake, de behandler dyrene verre.

Mariann

17.10.2013 kl.18:11

Grusomt det som foregaar med dyr her i verden... dog Norge skal ikke late som de er uskyldige. Frykelig drep av hvaler i alle aar er ikke stort bedere. Skam... skam....

Ingrid

17.10.2013 kl.18:19

Vil bare si at jeg synes det blir helt feil av folk å si at de er i mot dyremisshandling og at du ikke vil kjøpe jakke med pels på, men mange av dere går nok med dunjakke, og som oftest blir dunene plukket fra et levende dyr. Mange som er i mot dyremisshandling spiser og kjøtt og det er ofte at dyr f.eks. kyllinger blir tvangsforet.

Jeg kan ikke si at jeg er ordentlig i mot dyremisshandling, fordi jeg har jakke med pels på og dun inni, jeg har dundyne og dunpute, jeg spiser kjøtt og bruker helt sikkert produkter som er testet på dyr.

Anne

17.10.2013 kl.18:21

Har aldri vært inne på tanken om å kjøpe en slik jakke da jeg visste om dyremishandlingen. Men den videoen var bare helt forferdelig å se på! De med slike jakker bør skamme seg!!!

Flott at du har en blogg som tar opp dyrevern og dyremishandling, kanskje noen tenker seg en ekstra gang om før de kjøper jakker eller hva det måtte være med f.eks pels.

Alberto Carlos

17.10.2013 kl.18:28

Jeg har kjøpt en Canada Goose jakke, kjøpte den forrige vinter å i år skal jeg kjøpe en til bare for å ha noe å velge imellom :)

Det er de eneste jakkene som virkelig holder på varmen dog de koster 5000-6000 så er de virkelig verdt det. Å nei det har jeg ikke det minste dårlig samvittighet for!!

tonjeamidala

17.10.2013 kl.18:34

Andreas Korsnes: http://furbearerdefenders.com/blog/blog/1-blog/92-saving-trapped-skunks

Vilde

17.10.2013 kl.18:49

Koser meg i Canada Goose jakka mi <3 den er god og varm, kan jeg si dere!

Navn

17.10.2013 kl.19:02

Hahaha, jævla bra!

Navn

17.10.2013 kl.19:20

Fy faen de som har pelsjakker blir jeg så jævlig sur på, har lyst til å ta av de skinnet så de får føle samme smerte! Skal faen meg ALDRI ALDRI ALDRI gå i pelsklær, da går jeg heller naken og fryser ihjel og dør. Begynte og hylgrine av alle bildene. Det er så sykt at folk ikke gjør noe med det!! Spesielt når Venstre er i regjeringen og hun er imot dyrepels... Det er en så syk verden vi lever i.... Og det verste er at de som kjøper det, ikke har hjerne til å forstå at dyr har lik smerteterskel og like følelser som oss mennesker. Blir helt oppgitt og får så vondt :'(

Camilla

17.10.2013 kl.19:36

Klarte ikke se hele videoen, kjøper heller en jakke med falsk pels en og ha på meg det der. Fyfaen att follk kan være så skutt i hodet å gjøre noe sånt mot ett dyr!?

Henriette

17.10.2013 kl.19:39

Bare jeg som begynte å grine når jeg så den videoen? Den var så trist.

Anni

17.10.2013 kl.19:46

Har aldri hatt en slik jakke, men uansett, dette visste jeg ikke.. Bra du skrev dette her. Skal dele det videre:)

Christine

17.10.2013 kl.20:02

Får vondt langt inn i hjerterota av at noen har samvittighet til å behandle dyr på den måten:(

Jeg har en fjellreven vinterjakke, som har en slags pels på hetta.. Noen som vet noe om Fjellreven sine produkter?? Og Bergans sine dunjakker??

Susanne

17.10.2013 kl.20:33

Canada Goose vs. en neve bloggere med upolitielige kilder? Det er klart flertallet velger å tro på hva Canada Goose sier. Skriver de at de ikke mishandler dyrene sine, så tror jeg også at de ikke gjør det. Jeg har ikke canada goose, parajumper ol. og støtter heller ikke dyremishandling, men bare fordi man har en jakke med pels betyr det ikke at man støtter dyremishandling. Det betyr bare at man velger å tro på at det produsenten sier faktisk stemmer.

Det er helt forferdelig at alle de dyrene blir drept på en slik forferdelig måte, men hvor står det at de blir drept for å lage Canada Goose jakker? hvem som helst kan legge ut en slik film på youtube og putte et Canada Goose ikon over. Den filmen er ikke en politelig kilde!

Navn

17.10.2013 kl.20:39

Det blir fine jakker da, heller at et dyr må lide enn at jeg må fryse

lovelic

17.10.2013 kl.20:44

Bra du forteller hva som faktisk skjer rett foran øynene våre! Fortsett slik! :)

mats

17.10.2013 kl.20:51

Så er spørmåket da: vil du at dyrene skal lide i timesvis slik eller være hos de få gode pelsfarm eiere som bryr seg om dyrene og får en kjapp human avlivning? Jeg kommer sikkert til å få mye hat for denne komentaren men det finnes faktisk gode pelsfarmeiere, uansett hva en sak gjelder er det galt å skjære alle under en kam... men dette er jeg derimot enig i disse fellene er grusomme :/

Howard Bjerke

17.10.2013 kl.20:54

Jeg er ingen vegetarianer og jeg er tilhenger av å høste forsvarlig av alt det naturen har å by på - inkludert andre dyr. Det jeg er totalt motstander av er dyremishandling og inhumane jaktmetoder. Hvis man ikke klarer å høste av naturen på en noenlunde etisk forsvarlig måte, da bør disse fangstmetodene simpelthen forbys.

Vi mennesker har kommet oss såpass langt nå at vi ikke trenger å opptre som barbarer mot andre skapninger for å overleve lengre. Det er et privilegie, men det gir oss også et enormt ansvar å være på toppen av næringskjeden.

Joppe

17.10.2013 kl.21:03

Beste jakkene som finnes ! Kun folk som aldri har eid en som gidder å henge seg på dette tullet. Jakt av prerieulv og plukking av gjess har skjedd i århundrer. Naturlig del av næringskjeden.

Ina

17.10.2013 kl.21:04

Får bare vondt, rett og slett vondt.

det er fryktelig at folk betaler, for at dyr skal lide, bare for at vi skal ha d bra.

Det gå for langt, få stoppet dette nå!!!

En som er for canada goose!

17.10.2013 kl.21:05

Jævlig fine og gode jakker!

Sånn er livet pels hatere, haters gonna hate!

Dere skulle bare vist hvor maten deres kommer ifra så sant dere ikke dyrker den selv...

Kenneth

17.10.2013 kl.21:07

Bra! Im sharing!

Andrea

17.10.2013 kl.21:09

Stakkars dyr !!! Det er ikke så viktig å kjøpe seg en jakke av ekte dyrepels !!!!

Syntes kjempe synd på dyrene !!!

Begynte å grine av den videoen !!!

Dyrene er ikke der for å bli skutt de er der for å leve akkurat som oss !!!

De er akkurat like mye verdt som oss !!!

Forstår ikke at folk klarer å skyte dyr !!!

Tenker de ikke på at de har like mye følelser som oss ???

Om ikke mer !!!

Er helt i mot det !!!

Kommer aldri til å kjøpe en sånn jakke !!!

Benedikte

17.10.2013 kl.21:14

Jeg synest det er rart at så mange er enige med at Canada goose gjør sånne ting. Dere som mener det overdriver noe sykt.

Er mange som ikke liker jakker med ekte pels men herregud mein det for dere selv.

Er jo faktisk mange som virkelig elsker disse jakkene.

Og når dere sier det med at de dreper dur.

Har dere glemt hvilken verden vi lever i de hadde blitt drept uansett såbtenk dere virkelig om før dere overdriver!

Tirill

17.10.2013 kl.21:16

Kan ikke si noe annet enn at jeg ELSKER bloggen din! Utrolig bra at noen står fram om sier det som det er og at det er noen som faktisk hjelper de stakkarslige,hjelpeløse dyrene !! De fortjener så mye bedre at jeg blir lei meg . En dag skal vi ta de jævlene som gjør dette og for en gang sette en stoppe for dette.

17.10.2013 kl.21:19

jeg gråt av den videoen, får så vondt inni meg av at folk kan gjøre sånn!

Benedicte Folden

17.10.2013 kl.21:26

Jeg hater virkelig dyremishandling, og enda verre er det når folk skal tjene penger på det! Forferdelig.. Jeg syns det er pent med pels på jakkene, men ikke når man vet hva som er bak det. Jeg vil heller ha en jakke uten.

Hvis dere kunne tenke dere å prøve sminke og andre kremer og produkter som er helt naturlig og GARANTERT IKKE TESTET PÅ DYR, så kontakt meg på benedicteef@gmail.com. :-) Eller for mer informasjon.

Envy

17.10.2013 kl.21:26

Kjedelig innlegg! Fryktelig mange produkter er et resultat av ulike mindre heldig fremstilling. Å boikotte ett produkt slik som her, gjør deg bare naiv. Hvor skal grensen gå? Skal man anklage en løve også da som jakter på og spiser byttet sitt levende? Et bytte som blir liggende lenge å lide, mens løven forsyner seg grådig? Livets hjul er groteskt, men pels har vi mennesker kledd oss i siden tidenes morgen. Jakte har vi også gjort, både med feller, spyd, piler ol. Hvorfor er det så grusomt at det fortsatt gjøres i store deler av verden? Fordi vi har blitt så forbannet siviliserte? Jeg mener at sivilisasjonen er den største synden når det gjelder overgrep i naturen. Men nå velger jeg å være en del av den, uansett hvor grusom og urettferdig den måtte vise seg å være. Det tror jeg du også er. Lenge leve varme kler!!!

viviann

17.10.2013 kl.21:26

Lakris pipa får vi ikke spise men denne jakken får vi gå me??

17.10.2013 kl.21:35

Hvordan kan folk gjøre dette mot stakkars dyr! Fy søren så vondt jeg fikk nå av videoen!:o

Kan bare ikke forstå at noen har hjerte til å gjøre det!

ThatAnoyingDude

17.10.2013 kl.22:06

E ei skam at folk kan være så kald og hjærteløus, sku ønske dyran kunne førsvare seg!

Navn

17.10.2013 kl.22:09

Har du i det hele tatt lest det som står inne på nettsidene deres? De bildene der er vist hvordan de falske jakkene lages. Det er en grunn til at de ekte er så mye dyrere, det er fordi de tar pelsen av dyr som allerede er døde. Der dyrene ikke dør av at vi skal ha pelsen men at de har død en naturlig død. De bildene representerer ikke de ekte jakkene, det står til og med på nettsiden. get your facts straight før du begynner og skrive et slikt innlegg. Men for alt del. Er helt enig med deg at de bildene er helt forferdelige. Og selvom jeg sier dette støtter jeg så absolutt ikke dyremishandling. Men ettersom jeg har en slik jakke selv spurte jeg også de som jobbet med å lage disse jakkene og de kunne love meg at disse jakkene- ja de var laget på en helt annen måte enn hvordan måte som bildene som florerer rundt på nettet.

Kristinpo

17.10.2013 kl.22:16

Husk hvem som er pelsindustriens fremste støttespiller: Senterpartiet.

tonjeamidala

17.10.2013 kl.22:17

Kristinpo: Jeg vet. Det partiet som skal ha mest med dyr å gjøre er også det partiet som er minst dyrevennlige.

Cammy

17.10.2013 kl.22:19

blir utrolig glad når jeg ser at det faktisk er folk som legger tid i å få ut dette slik som deg. Blir veldig trist av selve sakene og har aldri kjøpt pels og kommer aldri til å gjøre det. støtter flere grupper som prøver å redde dyr fra slike tilfeller (og andre selvfølgelig) men ord som dine her på nettet om det blir fortalt til alle er det like bra om ikke mer som å støtte dyrebeskyttelse og div. har vist bilder til folk før når det gjelder pelsoppdrett og slikt og har overbevist noen til å ikke kjøpe pels. kommer til å dele bloggen din på tatoverings siden min, for dette må ut!

-Cammy

Marion

17.10.2013 kl.22:31

Jeg elsker min jakke ennå jeg!

Joda, grusomt med dyra... Men når jakkene først er laget kan man like gjerne kjøpe dem synes jeg... :)

Navn

17.10.2013 kl.22:34

det er jo greit med de som blir skutt og avlivet på en human måte. men herregud hvor grusome ting folk kan finne på å gjøre mot dyr! sitter her med øyne som renner

Stian Onarheim

17.10.2013 kl.22:36

Kjøp Norwegian Good jakke! Så blir me endelig kvitt ulvjævelen i Norge :-)

Rikke P

17.10.2013 kl.22:44

Skal aldri, aldri, aldri kjøpe en jakke med pels fra dyr på! Dette er SYKT!

Lars Kristian

17.10.2013 kl.22:47

Ulven og gåsen blir drept uansett.. Om jeg kjøper jakken eller ikke, har ingenting å si. #VarmJakkeVarmVinter

Marianne

17.10.2013 kl.22:53

Sitter med tårer som renner ned kinnet..

Kristine Anderssen

17.10.2013 kl.23:04

Må faktisk flire av de idiotiske kommentarene. "Canada har en overpopulasjon av Coyote", hahaha tror du virkelig de henter alle sammen ute i naturen?! NEI, DE BLIR AVLET OPP I SMÅ TRANGE BUR SOM ER MINDRE ENN ET JÆVLA FRAKTBUR TIL KATT OG PRESSES GJERNE 4-5 INN I ETT BUR. De får ikke nok mat, de spiser på hverandre, går gjennom masse stress og blir behandlet som små pengemaskiner. Pels, skinn, dyretesting, kjøttproduksjon, ja you name it! Det er grusomt og jeg er så glad jeg ikke støtter noe av det.

OG: DET BLIR IKKE GREIT Å DREPE ET DYR FOR PELSEN UANSETT HVORDAN DET BLIR DREPT, BEHANDLET OSV. DET AT DE BEHANDLES BRA ER OGSÅ BARE BULL. DE HAR IKKE RÅD TIL Å BEHANLDE DE BRA. TROR DERE DYRENES MÅL I LIVET VAR Å BLI DEN JÆVLA JAKKA DI? SVARET ER: NEI

Hilsen en jente som ikke kan fordra folk som bruker pels. :) xoxo

sgidig

17.10.2013 kl.23:08

Let's get this out of the way... dårlig behandling av dyr er ikke bra.

Når det er sagt, så vil jeg si at ingen av de kildene du viser til her, har ingen dokumentasjon på at det er slik CanadaGoose holder på med pelsen. (det blir spredning av rykter)

Jeg forstår engasjementet ditt, og det er helt rett at uetisk behandling av dyr er feil, men CD blir feil å anklage når nemda for pels i canada har godkjent CD for deres etiske behandling av dyr og deres pels

Jiiiizz

17.10.2013 kl.23:35

Disse folka skulle vært skutt på stedet!

Martin Holmen

17.10.2013 kl.23:41

Jeg vil påstå att hvis dem hadde avlivd dyrene på en mer human måte så kunne det vært greit. Men slik som her så blir kanskje dyrene fanget med poten i fella i flere timer før noen kommer og skyter dem. Hadde dem enda gått fritt på ei åpen slette og blitt skutt så hadde dem ihvartfall fått en litt mere human måte å dø på. Jeg føler att dette blir dyreplageri å påføre dyrene smerte før de blir "slakta". Det er vel en grunn for att saksefelle er ulovlig i norge.. Og de dyrene som blir flådd levende og slått ihjel eller grilla ihjel med elektrisitet etterpå burde IHVARTFALL blitt behandlet på en anna måte med litt mere respekt for dyret. De som bevisst påfører et dyr smerte før de dreper det burde blitt satt i dyrets posisjon og gjort det samme på. det hadde de rett og slett fortjent. noen som er enige med meg ?

June

17.10.2013 kl.23:44

"Koser meg med canda goose jakken min og har ingen dårlig samvittighet for det"

"Det er bare en forbanna rev og en dum gås, de er bare dyr"

Noen kommentarer her er så tragiske fy faen!

For det 1: Kjøper du en Canda Goose jakke så støtter du pelsindustrien til å lage flere jakker, altså til å misshandle flere dyr.

For det 2: Bare et dyr? De har like mye rett til å bli behandlet bra som oss mennesker! Hvorfor er det så mange som ikke bryr seg om dyr? Hva har de gjort mot deg? Du vil bare ha den jakken fordi den ser fin ut? Du vil ha den jakken for å holde deg varm? Det er utrolig mange andre jakker som du kan bli like god og varm med.

For det 3: Selvfølgelig så sier de ikke på hjemmesiden sin at dyrene blir mishandlet.

Tenk dere godt om før dere kjøper jakken.

Navn

17.10.2013 kl.23:57

ååreåcdksn hater disse innleggene!! Altså, for det første; du kan ikke garantere at di videoen ovenfor er knyttet til Canada Goose produksjonen. Jeg vet at Canada Goose dreper disse coyote ulvene på en human måte, og di er nødt til det. Coyotene er blitt jaktet på i mange år, ikke kun for å lage disse jakkene. Om du leser på Canada Goose's nettside så står det skrevet svart på hvitt at di ikke kjøper pels fra pelsfarmer o.l. Tror ikke det ville vært et så stort og internasjonalt merke om dyrene ble behandlet slik. Tenk litt. Jeg har hatt en Canada Goose selv i fjor, og i år kjøpte jeg meg en Parajumper. Er veldig fornøyd med begge jakkene og de holder godt på varmen. De er dyre ja, men jeg vil heller ha en jakke med god kvalitet som varer enn å måtte kjøpe en jakke til 300 ,- på Cubus hvert år. Det finnes fine jakker med fuskepels også, det vet jeg. Men jeg synes Parajumper er en utrolig fin jakke, også om jeg tenker vekk fra pelsen. Derfor kjøpte jeg den. Velger å ignoerer slike artikler og blogginnlegg om nettopp dette, for 99% stemmer ikke en gang. Er fortsatt dyrevenn og elsker dyr, og vil gjerne få slutt på all misshandlingen. Men jeg vet at Canada Goose og Parajumper ikke driver med slikt. Og tenk litt til.. du bruker vel sminke? Og hårprodukter? Mange merker er også testet på dyr, du vet vel det? Men du slutter ikke å sminke deg som vanlig? Nei.

august

18.10.2013 kl.01:02

det må jo være lov og ha en jakke med pels?

Navn

18.10.2013 kl.02:09

For å skrive om sminke, sjekk "dyretestet", så kan dere tenke en gang til før dere kjøper maskara fra Maybelline og Max Factor!

Har selv canada goose jakke, men jeg bruker ingen produkter som blir testet på dyr. Dere er like mye med på å støtte dyreplageri som oss som har pels på jakka.

wa2wo.blogg.no

18.10.2013 kl.04:03

Ånei, så trist at det har vært feil på bloggen. Det er utrolig kjedelig når det hadde fått så mye respons, men sånn sett så er det jo bare positivt at det blir repostet og delt på nytt om og om igjen. Folk får det jo ikke inn nok og må stadig vekk minnes på det. Tusen takk for gode ord om innlegget mitt og linken, det varmer.

Det er fantastisk å se at mange får opp øynene og at flere konkret sier nei til pels etter å ha lest innlegget ditt her, men jeg kjenner jeg blir rett ut ganske oppgitt og trist når jeg leser mye svada, unnskyldninger, bortforklaringer og rett ut usakelig "propaganda" for å fortsatt forsvare bruken av Canada Goose og pels generelt.

Sgidig:

Til deg har jeg lyst å si: Canada Goose er selv en stolt pådriver for utvikling av fotsakser, snarer og skryter av dette på hjemmesiden sin. Da blir det rett ut trist å se at du legger så mye energi i å forfekte Tonje sitt innlegg. At ei nemd i Canada har godkjent et så merkesterkt produkt som Canada Goose spiller ingen rolle for ivaretaelsen av dyevelferd. Foreksempel norsk oppdrettlaks forgiftet med unaturlige høye verdier av kadmium, uegnet som menneskemat, blir godkjent av norske myndigheter både for eksport til utlandet og til det norske markedet. Når en fiskeriminister er storaksjonær i oppdrettsannlegg så er slike hendelser en selvfølgelighet. Når vi i Norge forvalter både dyrevelferd og beskyttelse av menneskelig helse så dårlig, sier det også noe om hva en lokal protektiv nemd i Canada måtte mene om de barbariske jaktmetodene, og er derfor irrelevant for et normalt og fornuftig menneske med empatien i behold.

Egentlig klør det i fingrene og skulle motgå flere ganske tåpelige kommentarer oppover her, men det får bli en annen gang for nå er det leggetid her.

Til slutt vil jeg si til deg Tonje at du er ei utrolig tøff jente som virkelig gjør en viktig og god opplysningsjobb på denne bloggen, og du er tøff som tør å både stå i det og snakke moten retti mot. Det har jeg enorm respekt for. Klem!

Torsten Delventhal

18.10.2013 kl.06:57

Unfortunatly I don´t understand all what is written here, but I´m sure that I understood the message.

This way of "fashion" is unbelievable to me........ This has to stop instantly !!

iselin

18.10.2013 kl.08:23

Er alle jakkene som har canada goose merke med ekte pæls?

Eller kan det vær fake?

ardijan

18.10.2013 kl.09:08

jeg er helt imot dyremishandling stakkars dyra, og dere drittsekker som støtter det skam dere så jævlig!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! hvis vi fårsetter og dreper dyr heletiden så blir det ikke mer på dyreliv, greit livets sikel men det er på måte da. hvis de blir så truet av couoti ulver så er det mange måter å sikre seg selv, bondegårer, nabolaget, ja overalt egentlig det gjelder bare å tenk!!!!!!!!!!!!

Fia

18.10.2013 kl.09:48

Jag är helt emot djurmisshandel och djurplågeri likaså pälsindustrin.

Tack för att du sprider ut detta då jag inte hade någon vetskap om hur dessa jackor har skapats. Köpte en för 1års sedan, dock nu den sista.

Pälsindustrin är fortfarande laglig i Sverige , jag vet inte hur det är i Norge men jag förstår inte hur den fortfarande kan vara laglig, när så många djur lider och får en plågsam död. Likaså dom som använder skinnhandskar, väskor ect.. Det är lika illa..!!

Alex

18.10.2013 kl.09:48

Hvordan kan du vite at filmen du har øverst i innlegget ditt faktisk viser hvordan de i Canada Goose jakter? de fleste artikkelene du har som kilder har heller ingen kilder til hvordan de kan vite at Canada Goose faktisk jakter på den grusomme måten de beskriver. Hvis du leser noen artikler der Canada Goose får snakket til pressen sier de at de følger lover og regler for jakt og pelsvirksomhet. Skjønner ikke hvordan du kan boikotte et merke så jævelig når du ikke har noen kilder som faktisk viser at Canada Goose driver med dyremishandling...

Hanne

18.10.2013 kl.10:07

Tusen Takk for at du setter fokus på dette, uansett hvor vondt det er å lese.! Jeg klarer ikke å skjønne og forstå at mennesker kan gjøre dette, og at noen får seg til å kjøpe produktet... Kjenner tårene presser på. Dyrene må vi kjempe for. Altfor mye urett blir gjort mot våre kjære dyrerike. Stå på!

Mari

18.10.2013 kl.10:11

Dere som kjøper pels burde skamme dere, i tillegg kommer dere opp med tåpelige argumenter som "de mishandler ikke dyra", er dette for å få bedre samvittighet eller hva?

Dina

18.10.2013 kl.10:29

Svea jakker har nå kommet uten ekte pels! Håper flere merker gjør som

Svea!!

Alexandra

18.10.2013 kl.10:31

For en fantastisk blogg du skriver! Det er akkurat dette vi trenger - noen som viser at de stiller opp for dyrene og kjemper for deres rettigheter. Selv er jeg motstander av pelsindustrien og dyretesting. Jeg har faktisk aldri tatt i pelsen til en Canada Goose noensinne og kommer aldri til å gjøre det fordi jeg kjenner til historien bak de.

Stå på med det du gjør! Forhåpentligvis blir det et bedre dyrevern og dyrepoliti i Norge etterhvert. Man kan håpe på det i alle fall.

Celin

18.10.2013 kl.11:12

Dette her er noe av det mest forferdelige jeg vet om!! Det gjør at man blir så utrolig sint.

Jeg hater hver gang jeg ser folk går rundt i det og det er dessverre endel! Kan vell også si at jeg hater folk som går i det (de som er klar over dette og allikevel bruker det)

Syns folk at dette er riktig, at folk skal se "fine" ut, mens dyret lider og har det helt forferdelig? Jeg skjønner ikke at det er mulig at de fortsatt driver å lager disse jakkene! Det er dyremishandling på så utrolig mange måter! Og jeg skulle så gjerne gjort hva som helst for å redde disse små uskyldige dyrene :(

Klarer ikke engang å se den videoen, det hadde jeg aldri taklet. Fordi dette er så utroolig urettferdig. Hvorfor er det menneskene som har fått all den makten? Mennesker kan bare bestemme over livene til de som er verdt minst like mye som oss (egentlig mye mer)

Håper de som driver med dette og som støtter dette faktisk kommer til å lide like mye som disse dyrene en dag!!! De skulle blitt satt i fotsakser selv!!!

Elisa

18.10.2013 kl.11:13

Stakkar, skal aldri kjøpe en sønnen jakke !!!

:(

18.10.2013 kl.11:17

Man kan prøve å fortelle hele verden om dette, og prøve å få de til å syntes synd på de... MEN dessverre så er det så mange jævlige mennesker her i verden at de faktisk syns at dette her er helt greit så lenge de får den jakken de vil ha og selvfølgelig at de ser bra ut. For det er jo det viktigste for dem. Alt de tenker på er seg selv!

Utrolig at vi mennesker er samme rase, fordi jeg skjønner meg ikke i det hele tatt på slike mennesker!! Hvordan har de samvittighet til det!

Ego dritt mennesker......

Magnus

18.10.2013 kl.11:17

Her har du nok ett lite dilemma Tonje. Kan starte med og si at jakt kommer alltid til og være jakt om man elsker eller hater det. Det neste er som alex sier i kommentaren over meg hvor er bevisene?

Selv støtter jeg ikke dyremisshandling men man må skille på ting.

PinkLadyXoXo

18.10.2013 kl.11:36

Å fyfaen!!!

Jeg skal aldri kjøpe denne jakken!

Har tenkt på å kjøpe den nå til vinteren, men nei det skal jeg ikke!

Canada Goose Lover

18.10.2013 kl.11:48

Dyr er dyr. Vi spiser dem jo? Jeg digger jakkene, ingen er like varm. Kvalitet!

Mariel

18.10.2013 kl.11:52

Forferdelig! Vet du om det er slik det blir gjort med parajumpers og andre slike typer jakker også? Burde ikke vært lov verken å kjøpe eller produsere..

;)

18.10.2013 kl.12:09

Bare tull

18.10.2013 kl.12:20

TVANGSFORING ????? Før du skriver noe sånt som er helt forferdelig av Canada Goose burde du først opplyst deg av hvordan norske kyllinger blir behandlet. Jeg tåler ikke egg engang pga for mye hormoner i de osv! Tåler kun økologisk

Jonas

18.10.2013 kl.13:00

Alt det her e helt rein å fantasifull bullshit, dem som produsere FAKE Canada Goose, e dem som holde på med dyremishandling, alle bildene og videoene som e grove, e fra dem som produsere falsk canda goose. Selveste Canada goose har EU og WorldWide avtale som inngår at dem ikke gjør noe som helst som har med dyreplageri eller mishandling. Vist dåkker alle mene at Canada Goose driv på med dyremishandling, så mene dåkker også at Bergans, The North Face, Svea osv.. Gjør det samme.

Dem som klage over at det e mishandling, e bare dem som ikke har rå til jakka og klager over før ingenting.

helene

18.10.2013 kl.13:02

Elska dej Tonje Kvamme!!! Elska dej! Du e fantastisk, stå på!! Støtta dej og alle sakene 100%!

Anonym

18.10.2013 kl.14:03

skjønner ikke at folk kan være så jævlige... Blir kvalm.

Olav

18.10.2013 kl.14:33

fikk goosen min for noen uker suden og angrer ikke et sekund. Den er kjempe god å varm og ser fin ut. Mennesker har brukt pels til klær, og kjøtt til mat i mange generasjoner. Så vidt jeg vet er pelsen som blir brukt også fra et skadedyr vi helst ikke vil ha en stor bestand av på jorda.

Om ikke jeg hadde kjøpt jakka hadde den nok blitt solgt uansett. Jeg elsker dyr, men om det er litt ekte pels på jakka gir jeg blanke faen i. ekte pels blir ikke brukt bare fordi det ser bedre ut. ekte pels suger ikke til seg vann og lar snøen ligge oppå, og ikke trekke inn i pelsen. Det har en mye bedre funksjonalitet en fake pels. Takk for meg

Utennavn

18.10.2013 kl.14:34

Jeg er imot tortur av dyr osv, men det er så mange blogger og sider som snakker om hvor forferdelig det er: problemet er at ingen av artikklene gir tips om noe like varm og/eller en vinterjakke (må ikke være merkevare) som er av samme kvalitet, jeg vil heller ha kjøpt noe med falsk pels: personlig foretrekker jeg hvordan det ser ut iforhold til ordentlig pels.

Igjen, folk må linke videre til alternativer til Canada Goose, ikke bare fortelle om de forferdelige tingene som skjer mot dyrene, for å så slutte med boikott dette. Folk vil gjerne boikotte og/eller la vær å kjøpe: om de så får en alternativ, ikke bare en random vinterjakke fra g-sport liksom, men noe lignende designen til CG.

Har du tilfeldigvis noen gode alternativer til vinterjakke?

arnold

18.10.2013 kl.14:38

Aner ikke hvem du er, men så innlegget. Må bare si at jeg har faktisk ingen ting i mot at Canada Goose bruker pels. Sier man nei til pels, burde man også si nei til å spise kjøtt eller fisk. Det blir samme prinsippet.

Uansett hvor ille du og alle andre journalister stiller det, er jeg hundre prosent sikker på at de vinkler det værre enn det faktisk er. Journalistikk 101 det as.

I tillegg vil jeg si at det er ganske teit av deg å skrive dette innlegget når du åpenbart ikke vet ordentlig hva det er du snakker om. Har du faktisk sjekket forholdene til dyr som er i bur 24/7? Og videoen er ikke noe værre enn det er på f.eks reinjakt.

Så kort sagt: Jeg elsker Canada Goose, og du som åpenbart har noe mot Goose burde også slutte å spise svinekjøtt, okse, fisk og rein. Do your research.

Espen Farstad

18.10.2013 kl.14:58

Dere er noen dumme fitter om dere har lyst å bruke flerfoldige tusen kroner på ei jakke fordi den er trendy, og så plutselig blir oppmerksom på at det kan være pels i etterkant? Slutt å følg trenden, slutt å kjøpe de jævla merkeklærne, kvalmt at folk har en så vanvittig trang til statussymbol og så ekstrem mangel på egen vilje.

Navn

18.10.2013 kl.15:14

Trodde fotsaks var ulovlig?

Silje

18.10.2013 kl.15:16

Her er noen bra linker til jakker som ikke er pels eller dun i :) Jeg fant en fra the north face som er uten pels og dun. Litt dyr, men trenger kvalitet i kalde Norge. http://www.onegreenplanet.org/lifestyle/insulated-winter-jackets-that-are-not-made-of-down/

18.10.2013 kl.15:18

Bra innlegg! Hadde sikkert vert hjelpsomt om du viser til noen alternativer, som er like varme.

Jente

18.10.2013 kl.15:32

Dette er forferdelig! hvordan kan mennesker være så fæle? de skulle fått en liten smake bit, av hvordan det føltes mot de stakkars dyra.

Bærumsfyr

18.10.2013 kl.19:00

chillern, de er varme og gode :) elsker de, drep ulver for min skyld, det er nok av dem

Paulina

18.10.2013 kl.19:07

herre...gud....

Solvi

18.10.2013 kl.19:17

Jeg begynte faktisk å gråte. Dette er det verste jeg kan tenke meg. Håper at ingen fler kjøper denne jakken etter dette. De som står bak dette, burde virkelig prøve å sette seg inn i dyrenes posisjon. Dette er simpelten grusomt, om så ikke værre.

jan

18.10.2013 kl.19:23

''Er dette grusomme drapet på denne her verdt at du skal få en pels på jakken din???''

''Er dette grusomme drapet på denne her verdt at du skal få ET STYKKE pels på jakken din???''*

Navn

18.10.2013 kl.19:36

hvorfor ikke bare lage jakkene uten pelsen?! trur 90% fortsatt vill kjøpe jakken uten pels! jakken er jo ikke pelsen!!

Navn

18.10.2013 kl.20:15

herregud, alle må få lovt te å kjøpe hva dem vil og gå med det dem vil! og du trenger jo ikke å forvente at alle skal like dyr? skjønner ikke hvorfor du bryr deg egentlig, la alle meneskene gå med det de vil! du trenger ikke å bestemme over dem.

tonjeamidala

18.10.2013 kl.20:25

Navn: Makt til å utnytte gir ikke rett til å utnytte. Har du bare respekt for andre dyr av samme slag som deg selv? (mennesker?)
Vi bør vel helt klart vite bedre? Trenger ikke å være "glad" i dyr for å forstå at mishandling av dem er feil? Og iallefall når det viser seg at de har tilnærmet likt følelsesliv som oss, og føler smerte på samme måte.
Og nei. Jeg bestemmer ikke. Hadde jeg bestemt så hadde de stygge jakkene aldri eksistert. Jeg sier min mening, og du sier din mening. Jeg forsøker bare å få folk til å våkne å se hva de er med på å støtte, noe jeg mener er feil. Og jeg bryr meg om dyrene, så derfor skriver jeg dette.

Navn

18.10.2013 kl.21:27

Skulle ønske det fantes dyrepoliti på en seriøs måte,dette skulle ikke ha vært lov å gjøre sånt mot dyr! DYREPLAGERI!DYREPLAGERI!!! :'(

Pia Irene

18.10.2013 kl.21:31

Det er virkelig helt sykt å tenke på alle disse tingen som foregår rundt om i verden som ikke så mange er klar over. Stå på videre =) Så kanskje flere får øynene sine litt mer opp og tenker litt mer over ting.

Iselin

18.10.2013 kl.22:11

Det kom noen tårer da jeg så videoen. Skjønner ikke at noen har hjerte til å gjøre dette mot forsvarsløse dyr! De kan jo ikke snakke slik som oss! Og de kjenner like mye smerte som oss! Jeg jan med hånden på hjerte si at jeg ALDRI skal støtte dyremisshandling. Uff, dette er bare helt forferdelig :'(

Fakka Jævel

18.10.2013 kl.22:36

Bra at noen står å filmer mens dyret lider da ;)

Karoline

18.10.2013 kl.22:39

Hvorfor skal ikke dyr også ha rettigheter?

Jeg holder selv på og bytte til vegansk livsstil nå. Kunne aldri falt meg inn å kjøpe en av disse grusomme jakkene.

Karoline

18.10.2013 kl.22:48

Jeg blir så provosert når folk sier: "Så lenge dyra er slaktet på en human måte..." altså, nei. There is no such thing!

Navn

18.10.2013 kl.22:55

Som flere her skriver, dyret er en "plage" for landet, akkurat som rotter er for oss. Vi dreper da rotter og mus på værre måter enn dette. Men det er kanskje greit, siden de ikke er søte å se på?

Simona Lovise

18.10.2013 kl.23:10

Er helt sykt! Aldri eid en slik jakke, skal aldri eie en heller. Grusomme folk, skjønner ikke hvordan noen kan tenke at dette er greit!

idamariebr

18.10.2013 kl.23:12

Kan du blogge om noen gode, dyrevennelige alternativer? :)

Meg

18.10.2013 kl.23:14

Fy f*** går det ann og være så motbydelige mot noen stakkarslige dyr, de har jo ikke gjort oss noen vesrdens ting!!! Dårlig bedrift!!

Jenta

18.10.2013 kl.23:16

Nå er føler jeg meg litt provosert. Jeg er ikke for dyremishandling, men du kan ikke bestemme hvem som skal kjøpe hvilken jakke. Det er vårt liv og vi bestemmer selv. Tror du noensinne at folk kommer til å høre på deg fordi du er imot dyremishandling? Hvis du hater Canada Goose og Parajumper så mye, hvorfor sender du ikke et brev til de som produserer det da? Og hvor får du all den opplysningen fra og tror du alt som står der er sant? Du sier at dyremishandling er ulovlig, hvorfor selger de disse jakkene da? Jeg tror neppe Canada Goose er så naive og legger ut innlegg om hvordan de dreper dyr.

Dette er ikke ment som "hat". Som jeg sa så var jeg bare provosert. Men jeg er enig med at dyremishandling er en forferdelig ting!

jente

18.10.2013 kl.23:30

Syns det er helt supert at du legger dette ut... jeg ville aldri kjøpt disse jakkene !!!

Nissen

18.10.2013 kl.23:31

Når ble det dyremishandling å skyte ville dyr?

latterlig

Eline

18.10.2013 kl.23:32

Jeg er ei jente på 16 år, og jeg ser dette presset om å ha de dyre Goose jakkene eller parajumperne hver dag på skolen. jeg går andre året på videregående skole og jeg ser at flere og flere skaffer seg Canada Goose o.l.

Hver gang jeg ser de andre ungdommene og vennene mine i Canada har jeg bare lyst til å rive av dem jakka og ødelegge den. Det at Norge i det hele tatt tillater import av dette, synes jeg er helt forferdelig. Dyr har følelser de også! de føler smerte akkurat på samme måte som mennesker. Dyr har rett på et liv i frihet uten tvangsforing og de fortjener et liv utenom fangenskap!

Når jeg så på videoen over her fikk jeg tårer i øyene, det er motbydelig at folk har hjerte til å skade de fantastiske dyrene!

I en alder av bare 16 år så er jeg en ordentlig dyrentustiast.. Med hånda på hjertet, så kommer jeg aldri til å kjøpe jakke som er produsert av folk som misshandler dyr på den måten!

SKREKKELIG!

Huff

19.10.2013 kl.00:08

Jeg er selv en dyre elsker, men til og med jeg forstår at selvom kanskje 1000 mennesker i lille Norge ikke kjøper ganada goose jakke, kan det ikke måles med resten av verden som fortsatt kjøper jakkene.

Det er dyremishandling ja, men det stopper ikke dem uansett, reven kommer til å dø uansett om jeg ikke velger å kjøpe en slik jakke.

Det er jo ikke slik at de får en bestilling på 1 jakke og går ut å dreper reven, lager jakken og venter på neste bestilling, reven har jo alle rede lidd før du ser på jakken på internett eller i butikken.

Selvom jeg tviler sterkt på at Canada goose legger ut bilder av hvordan de får tak i reven. Jeg tror heller det er en jævel der ute med en felle, et kamera og uten et hjerte!

Jeg er veldig enig av at dyremishandling er en dårlig ting, men jeg er også evig takknemlig til kua,grisen og sau/lamene og de dyrene som ofrer seg for at jeg skal ha godt kjøtt. JA, litt dobbelmoral her, men hvem tenker ikke det samme? når du spiser biff til middag, tenker fåtallet av oss på hvordan det stakkars dyret ble drept.

Stå på, Tonje! Men ikke gå over streken hvor noe så alvorlig ikke blir tatt seriøst. Noen ønsker seg en canada goose eller en parajumper, dette inlegge ditt får dem til å tenke på det, men hvis de virkelig vil ha en sånn jakke, så kjøper de den.

Jenny Viktoria

19.10.2013 kl.10:07

Det er så tragisk å lese små jentenes og små guttenes komentarer om at de har hørt at dette bare piss og at tonje kvamme ikke gjør nok research. Dette er sannheten. Leser mange av dere som skriver at coyoten blir skutt, det er ikke sant, fordi da blir kvaliteten på pelsen dårligere. Det er en vesenetlig stort forskjell på å spise kjøtt og bruke pelsprodukter. Det er snakk om dyr som blir drept og mishandlet for noe så forferngelig som vi ikke trenger. Man blir ikke varm av å ha en pels stripe på jakka, og det finnes også andre alternativer enn DUN som er i denne jakka.. ULL <3

Men folk kjøper jakkene kun for motens skyld, det at dere kjøper den fordi den bare er varm, den story'en kjøper jeg ikke. Folk som komenterer at dette ikke er sant, noe det faktisk ER. Er mennesker som ikke bryr seg om dyr og som mangler en empati følelse, og det er alvorlig. Kjøtt industrien er ikke rosen rød den heller, men det går ann å spise økolgisk kjøtt. Det er veldig typisk at dere som bruker canada goose drar på "kjøtt korte" for å forsvare lidelsen dere bærer på kroppen. Og selvfølgelig juger canada goose/para jumper, osv hvordan de tar liv av dyrene fordi de vil jo ikke miste kunder? De tjener jo bare på å juge dere rett opp i trynet. Men de hat blitt tatt på fersken, slik som har skjedd med de Norske pelsfarmene også. Det er helt vanlig at demonstranter tar jaktere/slaktere på fesk gjerning. Coyoten blir fanget i en revsaks som er ulovelig i Norge, blir antagligvis lokket med mat sånn at den setter seg fast i den revsaksksen, de hadde jo aldri satt seg inn i den saksen frivilig vel? Eller er dere så dumme? De blir lukket med mat, så har en demonstrant eller en turgårder blitt vitne til det og synes det er jævlig og filmet det. Mange journalister som også gjør det samme og sier at de støtter jakkene og får komme inn i fabrikken og filme alt som skjer. Men sannheten er at de lager en dokumentar om alt det jævlige som skjer der inne. HVis canada goose kan vise en film om hvordan de skyter coyotene i huet sånn at de slipper å lide eller tar knekken på gåsen så den også slipper å lide, det hadde vært fint å se, fordi da hadde jo dere som mener det er sannheten vært rett. Men det er jo ikke sannheten så derfor vil alltid ganda goose og alle de andre pelsjakkene fra USA, Canada, Russland, Australia, Kina osv.... værre værstingee av dyremishandling. Pelsproduksjonen i Norge er bedre, men også ille. Så mitt ord til alle som har et hjerte og ikke er en egen menneskerase som støtter finasielt og bruker sånne jakker, så lenge dere slutter å kjøpe disse jakkene, blir det mindre masseslakt av dyrene, det kommer aldri til å stoppe, men så lenge dere casher ut til produksjonen av det, så blir det veldig populært og flere mord. Ja, fordi det er ikke slakt, det er MORD. Men Tonje kvamme hvis det er noe du burde droppe er å spise kjøtt i utlandet fordi det er like ille som pelsproduksjonen i utlandet. Det har ihvertfall jeg gjort :)

Iselin

19.10.2013 kl.11:18

Herregud, jeg blir rett og slett kvalm! Hvordan i alle dager kan noen kjøpe Canada Goose?! For det første blir jeg helt ødelagt av å se dyrene som har gått i feller og hvordan de mennesker filmer dem og skyter dem etterpå jeg blir så forbanna jeg vet ikke hvor jeg skal gjøre av meg! Hvordan skal vi få stoppet sånne mennesker? Hadde jeg sett et menneske gjort noe sånn mot et annet dyr hadde jeg eksplodert av sinne og hadde ikke nølt med sekund med å få stoppet det om jeg så måtte blitt skutt eller skadet selv! JEG BLIR SÅ SINT! Kan ikke forstå at det er mulig i det hele tatt! IKKE KJØP CANADA GOOSE!!!!!!!!!!

Nikolai

19.10.2013 kl.11:21

Det e sjelden æ grine av en youtube video, men fyfaen folk e jo faen med verre en steinaldertida nu.. ståpå kampen mot ddyremishandling! Flott inlegg av deg, du burde være stolt for at du advare andre for å kjøpe Jakke som man må drepe dyr bare for å få en liten pels ting til hetta !

Dyreelsker

19.10.2013 kl.13:10

HErregud! Nå gråter jeg. Noe så galt har jeg aldri sett. Jeg er en stor dyreelsker og når jeg ser sånnt.. jeg blir så frustrert og lei meg! Kan ikke folk la dyrene leve! Dette er helt sinnsykt. Se hvordan verden har blitt! :(

Guro

19.10.2013 kl.15:25

Dunen som Canada Goose bruker stammer fra gjessene til en gruppe som heter Hutteries. Det er en Canadisk folkegruppe som har gjess frittgåend,gir de økologisk mat. Når de dør så brukes dunen til Canada Goose.Canada Goose sin dun er under beskyttelse av Canadien down assosiation(les mer på nett) som sikrer bla mot flå av levende dyr.

Dun fra mindre merkevarer, fake har liten eller ingen kontroll på hvor dunen kommer fra eller hvordan produksjonen er! Dette til info!!!

Kristine

19.10.2013 kl.15:29

Nei, jeg er ikke for pelsbruk eller noe i den duren, men å angripe Canada Goose på denne måten uten skikkelige kilder er litt unødvendig. Ja, det er tåpelig at de skal ha Coyotepelsen på jakkene sine da den egentlig ikke har noen som helst funksjon enn at det ser fint ut, men at du bruker en tilfeldig YouTube-video fra Nederland (?) som kilde, er bare dumt. Hvem som helst kan klippe sammen en slik video og legge til en Canada Goose-logo i hjørnet. Nei, jeg ville aldri gått med jakka selv da jeg ikke er for bruk av pels på klær (Vi lever i 2013. Vi har da tusenvis av andre materialer å bruke for å holde oss varme?), men samtidig tror jeg aldri et så stort merke hadde fått holde på med slik type produksjon i så mange år uten at det hadde kommet ut i media (altså STORE media som BBC, CNN, Sky osv). Det er viktig at de holder ordet sitt om at de driver med human behandling av dyrene de tar pelsen/fjærene fra. Canada Goose er et av verdens fremste merker for arktiske klær, tror du virkelig de hadde "levd" lenger om det var helt klart at de ikke behandlet dyrene på en human måte? Det står godt beskrevet på hjemmeside deres hvordan de får tak i pelsen og dunet til coyotene og gjessene. Plukking fra levende gjess er hvertfall ikke tilfellet.

Ja, jeg er i mot dyremishandling, og jeg ville aldri kjøpt eller brukt en Canada Goose-jakke selv, men det betyr ikke at de ikke behandler dyrene på en dårlig måte. Vet dette kan høres hyklerisk ut, men jeg prøver bare å se ting på en litt mer saklig (?) måte.. Å ha bloggposter og en tilfeldig video fra "private" som kilde blir litt usaklig.

Thor

19.10.2013 kl.16:51

Utrolig deilige jakker! Har 2stk. Kan ikke tenke slik om alt man kjøper, kan heller ikke kjøpe klær da, å det fra mange store merke-kjeder, som H&M o.l. pga. barnearbeid.. Er det så mye bedre en det som skjer med dyrene? Nai, desverre ikke, uheldigvis kan vi ikke gjøre noe med det, heller ikke alle som gjør dette, dette er et skrekk eksempel!

Nora

19.10.2013 kl.17:16

Grusomt!! Jeg syns det er så forferdelig at alle de store merkene som på en måte selger nesten uansett gjør det på slike forferdelige måter:'( Men jeg lurer på om svea jakkene er samme forferdelige dyreplageriet bak eller om det sant at de tar pelsen fra dyr som har dødd en naturlig død og ikke i fangenskap på pelsfarmer? Har nemlig en svea jakke som jeg kjøpte nettopp på grunn av dette!

Og et annet tips til andre som leser og har absolutt forelsket deg i en jakke fra feks canada goose eller andre pelsjakker, kjøp de brukt! Da går ikke pengene til de som produserer jakkene!

elvine h karlsson

19.10.2013 kl.18:22

Att mäniskan är så grym mot dessa oskyldiga djur, gör mig så illa och maktlös .Jag önskar att det ska bli dessa till last en gång både till kropp och själ. Att dom VÄRKLIGEN FÅR LIDA FÖR VAD DOM GJORT Jag önskade att jag kunde och hade makt att värkligen straffa dom.

Hei

19.10.2013 kl.18:41

Jeg er ikke mot pels... men jeg støtter det ikke, men du skriver også at det brukse dun og sånn inni i jakka... men sånn dun brukes jo også i puter,syner, jakker(billige og dyre),sofaen, osv....

Du snakker jo aldri om sånne produkter???

Altså en ting jeg også lurer på er om du bruker dunjakker eller har deilig dundyne om vinteren med en stor og fluffy pute! ???

Navn

19.10.2013 kl.19:07

angrip de som lager det, ikke folket, hvordan skal de vite alt

Roger

19.10.2013 kl.19:41

Hvor får eg kjøpt ein slik jakke???Må berre ha...

tonjeamidala

19.10.2013 kl.20:02

Navn: Det er derfor jeg informerer! ;) Angriper ingen :)

tonjeamidala

19.10.2013 kl.20:03

Hei: Jeg har skrevet at 80% av alt dun på verdensmarkedet kommer fra levende plukkede gjesser. Da sier det seg selv at alt som inneholder dun er noe man bør holde seg unna. Nei, bruker bevisst ikke noe med dun. Ikke i klær eller i tekstiler.(møbler, dyner etc) Finnes så mange andre alternativer der man ikke støtter opp dyremishandling :)

tonjeamidala

19.10.2013 kl.20:06

Thor: Nei, det er det ikke. Men jeg brenner for dyr og kjemper for dem. Menneske kommer nok i annen rekke. (hos meg) Så den jobben må nesten noen andre ta seg av. :) Dyr har ingen mulighet til å snakke eller rope på hjelp. Det kan mennesker. Og derfor er det så viktig at vi ikke bare sitter og holder kjeft, men prøver å gjøre noe.

Daniel

19.10.2013 kl.23:27

En gås, flere gjess. Sånn btw.

Men nå er det at Canada Goose er på linje med Uggs (stygt) grunn nok i seg selv til ikke å kjøpe det.

Brittis

20.10.2013 kl.00:54

Fy fan säger jag, människan är ett riktigt grymt odjur, blir så ledsen och se sånt djurplågeri.

Brittis

20.10.2013 kl.00:57

Fy fan säger jag, människan är ett riktigt grymt odjur, blir så ledsen av att se sånt djurplågeri.

Brage selfors skotnes

20.10.2013 kl.02:03

Fin jakke elsker den <3

20.10.2013 kl.04:09

Jeg er 100% enig i det du sier.

Jeg kjøpte meg nylig en Canada Goose. Det er det eneste plagget med pels jeg har, fordi jeg ikke er så stor fan av pels. Jeg synes dyremishandling er helt forferdelig, og skulle ønske det bare kunne stoppe. Men jeg føler at jeg gjør noe galt når jeg kjøper en Canada Goose? Jeg syntes jakken er fin med ekte pels, og ekkel uten. Er det galt av meg? Jeg føler meg som en slem person.

Fredrik

20.10.2013 kl.11:10

Gjett om jeg skal ha ny Goose nå a! Fuck dyrene, heller en eksklusiv jakke, enn en råtten stygg coyote.

Ida

20.10.2013 kl.12:53

Før du skriver noe slikt på bloggen din må du faktisk vite hva som er sant og ikke. Butikker som seller Canada Goose har dokument som sier at de ikke blir brukt saksefeller og de napper heller ikke dun av gjess levende. Det du gjør er å skape et grusomt rykte om at Canada Goose driver med dyreplageri. Du kan ikke skrive ting på bloggen som ikke er sant! Den dagen du faktisk reiser til Canada og ser hvordan jakkene blir produsert, da kan du skrive om det.

tonjeamidala

20.10.2013 kl.12:59

Ida: Du er naiv du! :)

Mariam Valentina

20.10.2013 kl.16:14

Helt supert at det er så mange som har begynt å skrive om denne grusomme produksjonen. Når jeg ser kommentarer om at det du har skrevet ikke er sant er det virkelig ikke annet å si enn som du selv; naivitet. Men noe andre ord som jeg også bruker i sammenheng med slike mennesker er; feighet, egoisme, mangel på kunnskap og null humanitet. Igjen supert at du skriver om det! Fortsett å kjemp for de uten mulighet til å kjempe for seg selv, det finnes ikke noe bedre! :-)

Susann

20.10.2013 kl.16:37

Bra du tar opp denne dyremisshandlingen, når du viser oss med forferdelige bilder om hvor stygt og umenneskelig dette er - så er du med på å påvirke oss til å ikke kjøpe disse Canada Goose jakkene - som da sparer liv. Du gjør en utrolig bra jobb Tonje. Støtter deg fult og helt på det du gjør, stå på!

Har selv tatt dyremisshandling, pelsfarmer og dyremisshandling mer på alvor enn noen gang. Bruker ikke lenger sminkeprodukter som er dyretestet, noe jeg har god samvittighet for hver eneste dag jeg sminker meg. Det er så godt å sminke meg med god samvittighet. Dessverre har ikke jeg mulighet til å bli vegeterianer enda, men det er noe jeg skal bli når jeg flytter ut, og kan passe på kostholdet mitt på egenhånd. Men du gjør en utrolig bra jobb, vær så snill å fortsette. Elsker det du gjør for dyrene! <3

Min mening

20.10.2013 kl.17:26

Helt feil å bruke Canada goose som et eksempel i en sak som denne, da de sterkt imot og heller ikke en del av plukking av levende gjess og synes dette er grusom og umenneskelig. De bruker heller ikke pels fra dyr som har levd hele sitt liv i et trangt bur men heller frie dyr som har levd et godt liv. Mange selskaper som ikke opprettholder de humane reglene og det er jeg enig i er grusomt. Synes det er litt teit at folk har så sterke meninger i en sak som denne hvis de spiser spiser kjøtt og dermed uansett støtter en slik industri.

Karianne

20.10.2013 kl.17:36

Jeg er helt enig med saken, det må stoppes på en eller annen måte. Har en venn av meg som har parajumper, blir bare kvalm av tanken, og forstår ikke hvorfor folk vil ha det? Ha pels på nakken? Fyfaen så hjerteløse folk er. Måtte stoppe midt i videoene fordi jeg ble så kvalm, fikk tårer i øynene av å se hvor vondt de dyrene egentlig hadde det. Det burde ikke vært lov å importere pels og redskaper som kan hjelpe til å fange dyrene! Dyr er som mennesker, vi burde behandles riktig, likt! Det er akkurat som at noen skulle fange oss, sette på en sånn lenke på foten, for å få håret vårt, eller kjøttet! DET er IKKE rettferdig!

Kristine

20.10.2013 kl.22:33

Care - har allerede to PJS og to Goose jakker allerede

Tore Strøm

21.10.2013 kl.11:44

Dette er betegnende nok en historie som har kommet og gått i flere år. Hver gang kommer ca de samme påstandene illustrert med bilder som passer fint inn i historien. Men det er ikke hold i dette. Ingenting holder etterrettelig journalistisk standard, dvs kildene er ikke oppgitt og kan derfor ikke kontrolleres og anklagede får ikke anledning til å komme med tilsvar. Bildene, som er ekle nok og som ikke hadde vært innenfor Norske regler for fellefangst eller gåseoppdrett, har ingen som helst fornuftig kobling til Canada Goose men passer glimrende inn i en framstilling som allerede er forhåndsdefinert. Bildene er enkle å google fram for hvem som helst, og putte inn i en slik historie hvis man vil lage det. Dette er blogg- og Facebookverdenens store svakheter; at slike historier får blomstre fritt og uten korrektiver. Sjøl er jeg over 40, men jeg ser at generasjonene etter meg desverre ikke setter krav til journalistisk etterrettelighet og seriøse kilder, men sluker slike påstander rått. Som blogger syns jeg du har et seriøst ansvar for hva du serverer som en rystende sannhet. For alt du vet kan denne historien være initiert fra CG's konkurrenter? CG bruker for øvrig ikke coyote, men rycoon. Fellefangst er heller ikke effektivt nok til at det økonomisk bærekraftig for en leverandør. Denne fangsttypen burde etter min mening vært totalforbudt verden over fordi den påfører dyret lidelser.

Når det er sagt finnes det desverre talløse produsenter av pels rundt i andre deler av verden som har et ganske annet syn på dyrevelferd og reglement rundt oppdrett enn vi skandinavia og nordamerika har. Dette er godt dokumentert av etterrettelige kilder, så en god start er heller å boykotte varer med pels fra disse produsentene.

Victoria

21.10.2013 kl.22:24

Utrolig bra artikkel!!

Begynte å grine når jeg så den videoen av coyotene. dette er dyremishandlig av verste grad og jeg håper det blir forbudt å drive slik mishandling. Jeg kommer ALDRI til å kjøpe Canada Goose jakke eller lignende!!!!

Monika

21.10.2013 kl.22:56

Jeg skjønner ikke hvordan folk kan bære slike jakker jeg hater å se dyr og mennesker bli mishandlet, det burde vært ulovlig i alle land! Bra du deler det med verden hva du synes om dyre plagieri OSV...

Eivind Laxaa

22.10.2013 kl.13:58

Hei!

Jeg er i grunnen enig med mange av argumentene dine, men akkurat på et punkt må jeg komme med en korreksjon. Du skriver at dunet som brukes i vinterjakker også ofte fra gjess og ender som ribbes levende. Dette er riktig i tilfeller der fjærene er importert fra Ungarn, Polen eller Kina, men Canada Goose blir dette en feilaktig antagelse, da de kjøper alt av fjær og dun som biprodukter fra Canadas egen gåseleverindustri. I Canada, som i mange andre land, er prosessen med levende ribbing av gjess forbudt, og kan derfor ikke brukes som et gyldig argument i denne sammenhengen.

Det man derimot gjerne kan fokusere på er Gåseleverindustriens meget tvilsome holdning til hva som kvalifiserer til dyremishandling. Tvangsforing er et av punktene som helt klart burde være uholdbart med dyrenes velferd i tankene. Om ansvaret her ligger på Canadas matindustri, eller hos selskaper som kjøper biproduktene deres er åpent for argumentasjon, men her har nok også Canada Goose et ansvar.

Canada Goose bruker også, som du korrekt påpeker, Coyotepels i jakkene sine. Nødvendigheten av dette kan diskuteres, og inhuman jakt og uholdbare forhold for dyrene er dessverre noe som ofte går igjen i pelsindustrien. Dette er en bransje jeg føler er overmoden for nedleggelse, og det er derfor et naturlig valg for meg å oppfordre folk til å ikke kjøpe disse jakkene. Jeg syns det er bra du setter fokus på noe kanskje ikke alle tenker over, så flere kan gjøre seg egne meninger rundt temaet. :-)

Lykke til videre!

Mvh. Eivind Laxaa

some dude

23.10.2013 kl.12:33

er i mot dyremishandling sjøl, men seriøst folkens, døk tar det her litt for langt, alt d bullshitte om at døk må vør stemma'n t dyr, æ jo på grensa t psykose, om døk æ så jævla missfornøyd med at Canada Goose bruker dyrepels i jakka'n, så slutt å bry døk, ikke kjøp jakka'n, å om døk æ så tett i hue, sett ihop en LOVLIG demonstrasjon, hvor døk invitere diverse topper til å høre ut saken, ikke skriv på facebook og blogger som detta at d æ så jævla ille, men gidd ikke gjør no med det, døk burde skamme døk.. halveis t ekstremister æ døk..

Navn

26.10.2013 kl.18:27

some dude æ e heilt enig med det du si

Navn

27.10.2013 kl.01:29

Så utrolig bra:-) at noen engasjerer seg for

Det her.. Og sprer budskapet mange

Ikke vet om en gang!!!

Lenge leve dyrene...

Helene

28.10.2013 kl.00:56

Herregud dette er helt forjævlig ! At det er lov!

Bra at du legger ut et sånt innlegg og faktisk viser dette!

Sunnivaelvevold95.blogg.no

09.11.2013 kl.20:25

FY FAEN så jævlig. Det er direkte skuffende å lese gjennom mange kommentarer her, at enkelte faktisk synes dette er greit. Så lenge man kjøper canada gooze (eller andre merker som også gjør at dyr må lide), så støtter man det, og det kan man ikke si i mot på. For all del, bruk de jakkene dere vil, men da må dere leve med at dere synes det er greit at fyr må lide for at dere skal føle dere bra. Og en ting tenker jeg- hvorfor skal man ha jakke med ekte pels? HVORFOR? Ser det så mye bedre ut enn jakker med falsk pels?

Jeg blir så frustrert at jeg nesten ikke har ord. For en verden.

Elin

19.11.2013 kl.23:42

Ærlig talt!! Dyr er like mye verd som mennesker!! Hvorfor må mennesker drepe og utrydde for å få pels pg føle seg rike og glamorøse? Det blir som at vi skulle setti fast hånda våres i en sånn fot ting(husker ikke hva det heter) og vi ikke hadde skjønt hva det var og drivd å dratt oss rundt i et forsøk på å komme oss løs og noen timer etter bli filmet og skutt! Vil heller gå i bh og truse isteden for at dyr skal lide for at mennesker skal føle seg finere! Elsker denne bloggen! Aldri slutt og stå på!!

kandisk gjess

27.11.2013 kl.16:47

Æ låve mye av det her e tull. Trur du virkelig store firma som selg milliona av jakke slakte coyote for vær jakke ???

Kor mange coyote,ulva osvosv trur du det fins ??? e du tett

tonjeamidala

27.11.2013 kl.16:52

kandisk gjess: drøm videre du.

Anonym

10.01.2014 kl.16:25

Nå må dere skjerpe dere ærlig talt. Visste DU at de fleste sånne videoer er laget av de som står imot dette? Altså de som 'støtter dyrene' . De lager disse videoene sånn at DERE skal slutte å kjøpe sånne jakker. Jeg vet jo ikke egentlig om de faktisk gjør dette eller om det bare er fake. Men hvorfor i HELVETE skal noen filme at de skyter og piner en ulv? Tenk på det, hvem ville gjort det hvis det er jobben di sin? Vil de at alle skal vite at de skyter ulver som jobb? Tviler på det.

Jeg er ganske sikker på at du, som har skrevet dette, tror at dette faktisk skjer (noe det kanskje gjør) og prøver å støtte det? Som er bra! Men vi må få alle fakta inn her og tenke at alt er mulig. Det er ganske lett, for meg ihvertfall, og tro på at disse videoene egentlig ER laget av disse folkene som står imot pelsdyr bedrifter og alt de gjør, fordi det er ganske smart. Dere er jo sikkert helt forbauset over dette, og begynner allerede å tenke at dette burde stoppes, og at det er her forferdelig. Og det er jo det de vil! Så før vi begynner å dømme, burde vi se på begge sider.

Meningen med denne kommentaren var ikke for å støtte disse pelsbedriftene, hvis dere tror det. Men vi må IKKE tror at de som står imot det er engler, fordi de fleste ville gjort HVA SOM HELST for å få dere på di sin side. ( noe som dette) så jeg tror at pelsbedriftene, dreper ulver og kaniner, ja . Men jeg tror IKKE et sekund at de piner de som dette her . Håper at noen tror på det jeg sier, fordi jeg finner ikke dette opp.

Kevin

10.01.2014 kl.22:36

Dere må ikke tro på alle randome youtube viedoer dere ser på nettet.

Dette innlegget beviser ingenting.

Gabriella

10.01.2014 kl.23:14

Okok jeg kjønner at det er dyremisshandling osv. Men du burde ikke si dette som har kjøpt disse jakkene. For det første så er det ikke vår skyld at det dyret er drept. Det er jo allerede drept og selvom vi ikke kjøper disse jakkene så henger de fortsatt i butikken. Kanskje det kan hjelpe litt hvis du ikke kjøper jakkene fordi da støtter man ikke Canada Goose. Men hvis man kjøper jakkene og støtter Canada Goose så hjelper det ikke så mye. Fordi dyremisshandling debatten stopper aldri. Det er jo millioner av folk som kjøper canada goose jakker rundt i verden og jeg tror ikke alle de menneskene gidder å høre på noen som sier at de ikke skal kjøpe dem osv. PSDette her er ikke noe hate, det var bare min mening.

Skriv en ny kommentar

tonjeamidala

tonjeamidala

33, Haugesund

Tidligere dyrevernsblogger med skrivekløe.. Im back....



Kategorier

Arkiv

hits